blog di taja oleh:

blog di taja oleh:
klik gambar

Basal Metabolic Rate (BMR )
Apabila kita mula menimbang dan mendapatkan analisis badan, pasti antara salah satu keputusan yang bakal diperolehi ialah BMR badan kita. Namun, tahukah kita apakah dia BMR itu sebenarnya?

"BMR merupakan jumlah kalori yang diperlukan oleh badan kita semasa badan dalam keadaan berehat ataupun semasa tidur"



Dalam erti kata lain, BMR juga bermaksud kadar kalori paling minimum yang diperlukan bagi memastikan setiap otot atau organ badan berfungsi.  Ini membuktikan bahawa setiap manusia memerlukan tenaga walaupun dalam keadaan tidur ataupun berehat. Dan setiap manusia mempunyai BMR yang berbeza bergantung kepada faktor umur, jantina, pekerjaan dan sebagainya.


Akan tetapi, apabila umur kita semakin meningkat, kadar BMR juga bakal menurun. Ini adalah kerana lean body mass semakin berkurangan dimana menyebabkan penurunan kadar BMR. Jika badan kita mempunyai lean body mass yang tinggi, maka kadar BMR juga adalah berkadar langsung.


Jadi, apa pula kaitannya BMR dengan pengurusan berat badan?


Kaitan BMR dengan Pengurusan Berat Badan

Jika BMR kita ialah 1400kcal, maka haruslah kita awasi apakah makanan yang masuk ke dalam badan kita; samada lebih tinggi kandungan kalorinya ataupun rendah. Kawalan kalori ini adalah penting kerana lebihan kalori yang masuk berbanding yang keluar akan menyebabkan bertambahnya berat badan. (sila rujuk artikel KALORI)

Sebagai contoh; BMR Rusmah Ma'ansur (bukan nama sebenar) ialah 1500kcal dan beliau suka berkaraoke dan juga tidak mengamalkan aktiviti luar mahupun senaman ringan. Setiap hari, Rusmah Ma'ansur makan sebanyak 3 kali makanan berat dan beberapa kali makanan ringan seperti snek apabila terasa lapar. Natijahnya, kalori yang masuk adalah hampir 2000kcal. Dan lebihan 500kcal inilah yang bakal membuatkan Rusmah Ma'ansur semakin bertambah berat badan. 


Kadar BMR bagi perempuan kebiasaanya ialah 1600-1800kcal manakala bagi lelaki ialah 1800-2000kcal. Oleh itu, sekiranya BMR anda agak rendah; pemakanan dan diet adalah penting untuk meningkatkan metabolisme badan. Pembinaan lean body mass menerusi pemakanan sedikit sebanyak boleh membantu selain mengamalkan senaman dan aktiviti luar.





Anda juga boleh menghubungi saya untuk mengetahui lebih lanjut mengenai program pengurusan berat badan, nutrisi, kesihatan dan kecergasan. Selain itu, sekiranya anda/ organisasi ingin menjemput saya memberikan ceramah atau seminar berkaitan nutrisi, kecergasan dan kesihatan juga boleh menghubungi /sms/ whatsApp saya 0192910304 atau email ke zackfisio@gmail.com.

Selain itu, saya juga menjadi penyelaras kepada beberapa program seperti berikut iaitu diet, how to diet, weight loss, fitness, what is fitness serta i fit dan Cellular Nutrition (Nutrisi Selular). Sekiranya anda mahu mengetahui lebih lanjut mengenai diet, how to diet, weight loss, fitness, what is fitness serta i fit dan Cellular Nutrition (Nutrisi Selular) boleh terus hubungi saya.

Atau anda juga digalakkan menghubungi saya sekiranya mahukan bimbingan serta tunjuk ajar bagaimana boleh menurunkan berat dengan cepat atau rapid wieght loss program (weight loss, how to diet, the diet, fitness, what is fitness, i fit dan Nutrisi Selular (cellualr nutrition)

Dapatkan segera PHYSICAL ASSESMENT PERCUMA yang akan dibuat untuk mendapatkan

1.% Body Fat (lemak dalam badan)
2. Body Water (air dalam badan)
3. Muscle Mass (jisim otot)
4. Metabolic Age (umur metabolik)
5. Bone Mass (jisim tulang)
6. Visceral Fat (lemak viseral)
Dengan cara yang cukup mudah dengan hanya 'click' poster dibawah ini.



No comments

FIT CAMP (Team Building) 2015

JADIKAN TV BIASA-BIASA ANDA KEPADA TV PALING CANGGIH TAHUN 2019