blog di taja oleh:

blog di taja oleh:
klik gambar

KALORI (calories)

APA ITU KALORI?

"Kalori adalah unit untuk mengukur tenaga yang dihasilkan daripada makanan"

Adakah badan perlukan kalori? 
Ya, badan perlukan kalori untuk menjana tenaga, tetapi jika ia diambil (dimakan) terlalu banyak dan tidak dibakar, ia akan ditukar menjadi lemak dan disimpan dalam badan, ini akan menyebabkan pertambahan berat badan dan membahayakan kesihatan.




Macam mana saya hendak kira kalori dalam makanan? 
Biasanya setiap produk yang dijual ada kiraan kalorinya di bahagian “Maklumat Pemakanan” dan kiraan juga boleh dibuat dengan mendarab berat dalam “gram” nutrisi berikut dengan nombor pekali yang disenaraikan.

Karbohidrat      : Didarab dengan 4 kalori setiap gram
Protein                 : Didarab dengan 4 setiap gram
Lemak                  : Didarab dengan 9 setiap gram.

Contoh
Satu hidangan Sos Cili yang mengandungi;


Karbohidrat-53g (53g X 4 = 212 Kalori)
Protein-1g (1g X 4 = 4 Kalori)
Gula (juga Karbohidrat)-16g (16g X4 = 64 Kalori)
Jadi satu tuangan Sos Cili bernilai 280 kalori!


Berapa kalori diperlukan oleh lelaki dan wanita dewasa dalam sehari? 
Lelaki          : 2000-2500 kalori
Wanita        : 1600-2000 kalori


Apa akan berlaku jika saya makan lebih pada itu? 
Setiap 8000 kalori yang terkumpul (tidak dibakar) akan menaikkan 1kg berat badan.


Berapa kalori dalam makanan orang Malaysia? 
Sila Rujuk artikel "Panduan Mengira Makanan”


Berapa yang selalunya orang dewasa makan sehari? 
Makan Pagi
Nasi lemak bersambal (400 kalori) + Telor mata kerbau (21 kalori) + Teh Tarik (120 kalori) 
= 541 kalori

Pukul 10 pagi: Kuih karipap 3 biji (390 kalori) + Teh O (20 kalori) 
= 410 kalori

Makan tengahari: Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ayam kari (250 kalori) + Dalca Sayur setengah cawan (150 kalori) + Air Tembikai (80 kalori) 
= 900 kalori

Minum petang: Kopi susu (120 kalori) + Popia Goreng 3 biji (390 kalori) 
= 510 kalori

Makan Malam: Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ikan Tenggiri Masak Merah (142 kalori) + Kangkong goreng belacan (120 kalori)
= 682 kalori

Maka, jumlah keseluruhan kalori yang diambil kebanyakan rakyat Malaysia seperti di atas adalah:
(541 + 410 + 900 + 510 + 682) = 3043 kalori.


Apa akan berlaku jika tabiat makan kita seperti di atas berlarutan selama setahun?
Jika lelaki bakar 2500 kalori tetapi makan 3043 kalori sehari maka mereka akan simpan 543 kalori setiap hari sebagai lemak. 543 X 365 hari = 198195 kalori setahun disimpan. 

Jadi dalam setahun berat akan meningkat sebanyak 24.77kg!! (198,195 / 8000).





Senarai Kalori Makanan Rakyat Malaysia

Kategori: Kuih Muih

1. Kasui berkelapa parut (sekeping)                                                = 160 kalori
2. Kuih lapis (sekeping)                                                                     = 130 kalori
3. Bingka ubi (sekeping)                                                                    = 220 kalori
4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana)                                              = 180 kalori
5. Popia goreng (satu)                                                                        = 130 kalori
6. Popia basah (satu)                                                                          = 95 kalori
7. Pisang goreng (sekeping)                                                               = 170 kalori
8. Kek biasa tanpa krim (sepotong)                                                  = 87 kalori            
9. Karipap (sebiji)                                                                                = 130 kalori
10. Sandwich sardin (sekeping)                                                         = 70 kalori
11. Bubur kacang (semangkuk)                                                         = 100 kalori

Kategori: Lauk Pauk

1. Ikan kembong kari berkuah (seekor)                                           = 85 kalori
2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong)                                        = 142 kalori
3. Ikan kembong goreng (seekor)                                                     = 140 kalori
4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong)                      = 210 kalori
5. Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis)                             = 130 kalori
6. Ayam kari berkuah (sepotong)                                                     = 250 kalori
7. Ayam goreng (sepotong)                                                                = 255 kalori
8. Ayam tandoori (sepotong)                                                             = 220 kalori
9. Sambal udang (setengah cawan)                                                   = 70 kalori
10. Sambal sotong (setengah cawan)                                                = 55 kalori
11. Telor goreng (sebiji)                                                                      = 110 kalori
12. Taukua goreng (sekeping)                                                           = 110 kalori
13. Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan)                            = 40 kalori

Kategori: Makanan Rutin

1. Nasi putih (satu setengah cawan)                                                 = 260 kalori
2. Nasi lemak bersambal (sepinggan)                                               = 400 kalori
3. Nasi goreng bertelur (sepinggan)                                                  = 635 kalori
4. Nasi briyani berayam (sepinggan)                                                = 880 kalori
5. Nasi minyak kosong (sepinggan)                                                   = 445 kalori
6. Nasi ayam kosong (sepinggan)                                                       = 300 kalori
7. Mee goreng kosong (sepinggan)                                                     = 660 kalori
8. Mee sup (semangkuk)                                                                     = 380 kalori
9. Mee hoon goreng (sepinggan)                                                        = 550 kalori
10. Roti putih (2 keping)                                                                     = 156 kalori
11. Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping)                                   = 200 kalori
12. Capati tanpa kuah (sekeping)                                                      = 180 kalori
13. Pau ayam (sebiji)                                                                           = 203 kalori
14. Emping jagung kosong (secawan)                                               =160 kalori

Kategori: Makanan Segera

1. Peha ayam goreng (satu)                                                               = 130 kalori
2. Nugget ayam (satu)                                                                        = 60 kalori
3. Kentang lecek (satu tub kecil)                                                       = 90 kalori
4. Sayur kobis hancur (satu tub)                                                       = 75 kalori
5. Burger keju (satu)                                                                           = 425 kalori
6. Kentang goreng (satu kantung kecil)                                            = 405 kalori
7. Sate ayam (secucuk)                                                                        = 35 kalori
8. Pizza berkeju (sepotong)                                                                 = 240 kalori

Kategori: Buah-buahan

1. Tembikai (sepotong)                                                                        = 20 kalori
2. Betik (sepotong)                                                                               = 45 kalori
3. Pisang emas (2 biji)                                                                          = 76 kalori
4. Durian (5 ulas)                                                                                  = 64 kalori
5. Limau (sebiji)                                                                                    = 42 kalori
6. Jambu batu (sebiji)                                                                          = 110 kalori
7. Nenas (sepotong)                                                                             = 59 kalori
8. Epal (sebiji)                                                                                       = 63 kalori
9. Ciku (sebiji)                                                                                       = 44 kalori
10. Mangga (sebiji)                                                                               = 103 kalori

Kategori: Minuman

1.Minuman berkabonat 1 tin 285g                                                    = 120 kalori
2.Minuman kotak 250g                                                                       = 105 kalori
3.Susu tepung penuh krim 1 sudu makan                                        = 33 kalori
4.Susu tepungtanpa lemak 1 sudu makan                                        = 25 kalori
5.Aiskrim 2 skop                                                                                   = 390 kalori
6.Susu pekat manis 1 sudu makan                                                     = 71 kalori
7.Yogurt rendah lemak 1 cawan                                                         = 90 kalori

Justeru, saya berharap dengan senarai kalori dalam makanan rakyat Malaysia seperti di atas boleh dijadikan rujukan untuk saudara/i pembaca gunakan. 

Jikalau anda rasa rujukan kepada kalori yang ada ini adalah menyusahkan untuk dikira setiap hari, anda juga boleh mendapatkan program-program nutrisi daripada konsultan yang bertauliah. Diantaranya yang sangat popular adalah NUTRISI SELULAR. Program yang telah mula diperkenalkan pada 1980 oleh Mark Huges telah membantu lebih jutaan manusia di seluruh dunia.

Dan bagi saya ia adalah program nutrisi yang baik kerana konsep OPTIMUM dalam menyediakan nutrien yang penting dan perlu untuk seseorang. Anda tidak perlu risau dan takut pengambilan yang berlebihan.



Anda juga boleh menghubungi saya untuk mengetahui lebih lanjut mengenai program pengurusan berat badan, nutrisi, kesihatan dan kecergasan. Selain itu, sekiranya anda/ organisasi ingin menjemput saya memberikan ceramah atau seminar berkaitan nutrisi, kecergasan dan kesihatan juga boleh menghubungi /sms/ whatsApp saya 0192910304 atau email ke zackfisio@gmail.com.

Selain itu, saya juga menjadi penyelaras kepada beberapa program seperti berikut iaitu diet, how to diet, weight loss, fitness, what is fitness serta i fit dan Cellular Nutrition (Nutrisi Selular). Sekiranya anda mahu mengetahui lebih lanjut mengenai diet, how to diet, weight loss, fitness, what is fitness serta i fit dan Cellular Nutrition (Nutrisi Selular) boleh terus hubungi saya.

Atau anda juga digalakkan menghubungi saya sekiranya mahukan bimbingan serta tunjuk ajar bagaimana boleh menurunkan berat dengan cepat atau rapid wieght loss program (weight loss, how to diet, the diet, fitness, what is fitness, i fit dan Nutrisi Selular (cellualr nutrition)

Dapatkan segera PHYSICAL ASSESMENT PERCUMA yang akan dibuat untuk mendapatkan

1.% Body Fat (lemak dalam badan)
2. Body Water (air dalam badan)
3. Muscle Mass (jisim otot)
4. Metabolic Age (umur metabolik)
5. Bone Mass (jisim tulang)
6. Visceral Fat (lemak viseral)
Dengan cara yang cukup mudah dengan hanya 'click' poster dibawah ini.


No comments

FIT CAMP (Team Building) 2015

JADIKAN TV BIASA-BIASA ANDA KEPADA TV PALING CANGGIH TAHUN 2019